Wie: Serpil Özgen (met bloemen) en medewerkers, Gezondheidscentrum Medisena (3e plek Q2 portaal gebruik)
Portaaldiensten: afspraken maken, eConsulten, dossierinzage, labuitslagen inzien, medicatie herhalen.
Waarom gebruik je het?
Online inzage meer betrokkenheid geeft aan de patiënt bij zijn gezondheid.
Wat zijn de voordelen van portaalgebruik?
Door het gebruik van e-consulten kan de arts direct reageren op een vraag. Het scheelt een aantal overlegstappen met de doktersassistent. De patiënt vindt het prettig omdat er direct contact met de arts mogelijk is. Door de herhaalrecepten via het portaal aan te vragen, hebben de patiënten een goed overzicht wat hun medicatie is.
Zijn er ook nadelen aan portaalgebruik?
Geen echte nadelen, het verloopt heel soepel
Hoe stimuleren jullie het gebruik in de praktijk?
Tijdens het kennismakingsgesprek worden de voordelen benoemd en wordt iemand meteen aangemeld. Ook aan de telefoon benoemen de assistenten de voordelen. Zij kunnen patiënten ook direct aanmelden. De assistent heeft een belangrijke rol omdat veel patiënten hen vertrouwen. Als zij het belang en nut aangeven, gaat men het gebruiken. Om te zorgen dat patiënten op de hoogte zijn, hebben we informatie op het wachtkamerscherm staan en op de website.
Nog tips voor andere praktijken?
Informeer alle praktijkmedewerkers en patiënten. Je kunt per doelgroep een andere communicatie manier inzetten om ze aangesloten te krijgen. We hebben in onze dagelijkse korte overleg met elkaar beslist het actief te stimuleren. Bij de ene patiënt werkt het om de voordelen van het zelf afspraak maken te benoemen of juist het zelf inzien van labuitslagen. Een andere patiënt kan, met duidelijke toestemming, zijn mantelzorger toegang geven.
Wilt u ook in deze rubriek vertellen over uw ervaringen? Meld u aan via open@hadoks.nl
|